رضاامیرخانی: فهم صنعت نشر شرط لازم برای موفقیت نویسنده است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ نقش آفرینی حسین مهری در فیلم کال مارجین ماجرای دستمزدهای میلیاردی بازیگران برنامه مافیا سارا بهرامی با فیلم خاتی در راه جشنواره فیلم فجر + پوستر درگذشت برتران بلیه، کارگردان پیشروی سینمای فرانسه معرفی نامزد‌های تمشک طلایی + اسامی استقلالی‌ها در برنامه ۱۰۰۱ محسن کیایی (۳ بهمن ۱۴۰۳) آزادی ۳۰ زندانی در کرمانشاه با حمایت محسن چاوشی دلیل زخم‌های روی صورت پارسا پیروزفر چیست؟ + عکس رایان گاسلینگ بازیگر قسمت جدید جنگ ستارگان شد رونمایی از کتاب «بسازنفروش‌ها» محمد خسروی‌راد در مشهد + فیلم انتشار نماهنگی دوزبانه به یاد سید حسن نصرالله + فیلم آغاز چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر با یادمان زنده‌یاد آتیلا پسیانی دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد: تنوع آثار ادبی در این دوره نسبت به قبل بیشتر است فیلم کوتاه مورچه نامزد جشنواره پریدریشیا هندوستان شد سریال حضرت اجل، اثر جدید سعید سلطانی هدایت هاشمی با فصل دوم سریال فراری روی آنتن تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

نشست ادبی بوکتاب مشهد | بودن به از نبودن!

  • کد خبر: ۱۱۸۴۸۲
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
نشست ادبی بوکتاب مشهد | بودن به از نبودن!
نگاهی به جایگاه جشنواره‌های ادبی در تازه‌ترین نشست ادبی بوکتاب مشهد

حسینی | شهرآرانیوز؛ درخشش یک شاعر و کتابش در جشنواره‌ها و جوایز ادبی چه اهمیتی دارد؟ آیا هر اثر شایسته‌ای به چشم داوران این جوایز می‌آید؟ بخت و اقبال در دیده شدن دفتر شعر یک شاعر در جشنواره‌ای ادبی مؤثر است؟ این مباحث بخشی از تازه‌ترین نشست ادبی بوکتاب مشهد را به خود اختصاص داد. در این برنامه که بعدازظهر شنبه با حضور نامزد‌ها و برگزیدگان خراسانی جوایز ادبی کشور در سال ۱۴۰۰ در مجتمع پاژ برگزار شد، شاعران مشهد و خراسان ضمن خواندن سروده‌های خود، به بیان دیدگاه هایشان درباره جوایز ادبی پرداختند.

رضا عابدین زاده، شاعر و مترجم، نخستین سخنران برنامه بود. او با بیان اینکه برگزیده و نامزد شدن در جوایز ادبی مهم است؛ اما برگزیده و نامزد نشدن هیچ اهمیتی ندارد، تأکید کرد که شاعر نباید فکر کند اگر کارش در این جوایز دیده نشد لابد ایراد دارد. به اعتقاد عابدین زاده، عواملی مانند بخت و اقبال یا نظر داور در انتخاب شدن یا نشدن یک کتاب در جشنواره‌های ادبی مؤثر است و چه بسا با تغییر داور، نتیجه یک جشنواره تغییر کند.

او همچنین جوایز ادبی را به مثابه کمکی برای دیده شدن آثار خوب ناشناخته و راهنمایی برای انتخاب مخاطبان از میان تعداد زیاد کتاب‌های منتشرشده ارزیابی کرد. این شاعر یادآور شد: به رغم نادیده گرفته شدن درصدی از کتاب‌های خوب در جوایز یا نزدیک بودن یا نبودن آثار منتخب با سلیقه ما، باید پذیرفت که اثری که در جمع نامزد‌های نهایی قرار می‌گیرد به هرحال از سطحی گذشته است.

رضا یاوری دیگر سخنرانی که پشت میکروفون قرار گرفت، با تأیید نظرات بیان شده، عنصر اقبال را در دیده شدن اثر ادبی دخیل دانست و برای نمونه، از حضور نام‌های مطرح در یکی از دوره‌های یک جشنواره یاد کرد که مانع برگزیده شدن آثار جوان تر‌ها در این رقابت می‌شد. او با تقسیم ابعاد وجود شاعر به دو بخش نوشتن کتاب و بُعدی مهم‌تر یعنی استمرار در شاعری گفت: شاعر یک بخش ذهنی و درونی دارد و یک بخش حرفه‌ای که شامل چاپ کتاب و جوایز ادبی و نشر و رسانه است.

این شاعر اظهار کرد: یک جایزه ادبی نه قرار است شاعر را به جایی برساند و نه او را از رسیدن به جایی باز دارد.
در این برنامه، حیدر کاسبی نیز با اذعان به غلبه ضعف‌های جوایز ادبی بر نقاط قوت آن، بودن این جوایز را بهتر از نبودنش دانست. او گفت: به هر حال علوم انسانی نسبی است و جوایز ادبی هم از این نسبیت پیروی می‌کند. خیلی از شاعران واقعا استخوان خردکرده هستند که من هنوز ندیده ام جایزه‌ای ببرند و این کار مخاطب واقعی را خیلی سخت می‌کند؛ زیرا باید از بین سیل کتاب‌هایی که هر سال چاپ می‌شود بگردد به دنبال کتاب و نویسنده و شاعر خوب.
این شاعر هم نفس وجود جشنواره‌های ادبی را به عنوان راهنمایی برای خریداران کتاب‌های شعر مفید ارزیابی کرد.
این نشست با شعرخوانی سخنرانان و دیگر شاعران حاضر همراه بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->